pondělí 12. května 2008

NUDA V BRNĚ : KOMEDIE NAVZDORY OSUDU

ČR 2003, bar., 103 min.
(podle povídky Pavla Baďury : „ Standa debutuje“)
Režie : Vladimír Morávek
Scénář : Vladimír Morávek, Jan Budař
Kamera : Diviš Marek
Hudba : Jan Budař
Zvuk : Štěpán Müller
Střih : Jiří Brožek
Producent : Čestmír Kopecký

Hrají : Kateřina Holánová, Jan Budař, Miroslav Donutil, Martin Pechlát, Jaroslava Pokorná, Pavla Tomicová, Pavel Liška, Filip Rajmont a další

Snímek Nuda v Brně získal v roce 2003 Českého lva za nejlepší film, nejlepší režii (Vladimír Morávek), nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (Jan Budař), nejlepší střih (Jiří Brožek), nejlepší scénář (Jan Budař a Vladimír Morávek) a to v konkurenci filmů Pupendo a Želary, které byly nominovány na Oskara. Jako na povel tím byla odstartovaná diskuze nejen v rámci akademické obce, ale zejména mezi diváky. Snímek je černobílý, natočen v rámci minimálních nákladů a je debutem divadelního režiséra Vladimíra Morávka.

Jedná se o sled příběhů, odehrávajících se v průběhu jedné jediné noci v Brně. Do zorného úhlu zájmu vstupuje především dvojice mladých a velice nejistých milenců Olinky Šimákové (Kateřina Holánová) a Standy Pichlíka (Jan Budař). Oba jsou lehce mentálně zaostalí, svým způsobem mírně neobratní, ale jinak velice upřímní a po lásce toužící. Od chvíle, co se poznali na sportovní olympiádě, uplynul už rok. Jejich jediným kontaktem v průběhu celé doby byly pouze dopisy, neboť bydlí každý jinde, zato si je však posílali každý den, tedy až na neděli, neboť v neděli pošta nechodí. Olinka však náhle učinila radikální krok, rozhodla se svého milého pozvat na večeři s velkorysou nabídkou, že když bude chtít, může u ní i přespat. Odstartuje tím celý sled událostí, které vedou k tomu, aby jejich první společná noc byla co možná nejvydařenější. Standa se obrátí pro radu na svého o dva roky mladšího bratra Jardu (Martin Pechlát), kterého má rád ze všeho nejvíc, a který ho rád obohacuje na základě svých spíše teoreticky nabytých sexuálních vědomostí. Demonstrativně za pomoci rohlíku se Standa učí manipulovat s kondomem, následně ho bratr doprovází onen osudný den na cestě za Olinkou. Olinka se odevzdává do rukou žen z činžáku, kde bydlí. Každá má jinou zkušenost, kterou se Olinku snaží obohatit, až se všechny rady nakonec smrsknou do jediné „hlavně, aby se to stalo…“ Vedle hlavní linie mladých milenců se paralelně odvíjí příběhy, které jsou v podstatě postaveny v protichůdném naladění. Ať už se jedná o průměrného herce Mirka Norbachera (Miroslav Donutil), který se své rozpoložení, které plyne nejen z věku, ale i z bezvýchodnosti, kterou klade na hrb nejen sobě, ale i manželce, pokusí vyřešit jednorázovou nevěrou s opuštěnou psycholožkou Vlastou (Pavla Tomicová) - bohužel zcela neúspěšně - či o devatenáctiletou slečnu (Ivana Uhlířová), která se snaží svůj poslední objev vyžadovaným bitím přimět k aktivitě, nebo dva kamarády (Pavel Liška, Filip Rajmont), kteří spolu každé ráno rozváží pečivo, z nichž jeden k tomu druhému cítí cosi více a doufá v odezvu stejných citů. V podstatě nikdo z těch, které máme možnost sledovat, si plně nevychutná nic z toho, oč se pokouší. Tedy až na Olinku a Standu. V tomto ohledu se Morávkovi podařil neobyčejný počin, neboť mu výpověď o zaostalých milencích nesklouzla do posměvačné roviny, která by působila nepatřičně. Podtextem Nudy v Brně jsou záběry z jednoho dílu cyklu „Nešahej na tu plotnu“, kde hraje hlavní roli výše zmíněný průměrný herec Mirek Norbacher v roli taxikáře Hebdy, který přemluvil žertem „Jindřicha“, aby si strčil do pusy žárovku. Mimo jiné je všudypřítomný rohlík, který slouží nejen jako trenažér Standy, ale krájí jej i jeho milá v rámci přípravy několika desítek jednohubek. Cestou za Olinkou Standu deprimuje tím, že ho žvýká celé osazenstvo autobusu, nakonec je rozsypán při ranní rozvážce pečiva. Nuda v Brně je o lásce, o rozličném přístupu mužů a žen, o různém psychickém rozpoložení, rozhodně to však není nuda.

Radka Váchová

Žádné komentáře: