pátek 4. dubna 2008

Totalita v podání Geoege Orwella (interpretace knihy 1984)


VÁLKA JE MÍR
SVOBODA JE OTROCTVÍ
NEVĚDOMOST JE SÍLA
(George Orwell, 1984)



Orwellovské téma je stále aktuální. Již v románu Nadechnout se (z roku 1939), předpovídal,jakým směrem moderní svět ubíhá. Na nebezpečí totalitního režimu upozornil také ve svém díle Farma zvířat (Animal Farmy, 1945). Tento román pojal jako bajku, kde se nebál sarkasticky zachytit situaci v Rusku. Orwell byl seznámen s politickým děním a jeho vývojem v Sovětském svazu. Jeho intuice a protisovětské cítění ho vedlo k napsání románu 1984 (vydáno 1949). Touto knihou se snažil upozornit na to, kam až může totalitní systém dospět. Chtěl ukázat, jak snadné je ovládnout lidské myšlení. Jak snadné je, aby se lidé stali loutkami v rukou moci. Orwell tímto myšlením předbíhá svou dobu. Je zajímavé, že si dobře uvědomuje jakou roli v totalitních režimech sehraje propaganda. ,,Velký bratr tě sleduje.´´ Tento druh agitace, na které Orwell staví svůj román 1984 (inspirovaný sovětskou propagandou- ikony Stalina), kde je člověk pod neustálým dohledem, a kde je neustále sledován, není jen totalitní záležitostí. Dnes v 21.století je využíván např. v médiích (př. reality show). Ale tohoto nebezpečí si byl Orwell dobře vědom. Obával se rozvoje moderní techniky, jejího vlivu na lidské podvědomí.

Orwellův ,,ideální stát´´(v románu 1984) je založen hlavně na utopii, propagandě, válce, jazyku, historii a nevědomosti.Válka je mír - zde Orwell poukazuje, na fakt, že lidé jsou jako ovce, mají zvláštní schopnost držet se stáda. Tato schopnost kolektivismu, jak je dnes dobře známo, se nejvíce projevuje ve stavu ohrožení (válka apod.). Již ve 30.letech si Orwell tuto lidskou zrůdnost obětovat jednu menšinu ve prospěch míru a lidské pospolitosti, které ,,úspěšně´´ využila nacistická a totalitní hnutí, jako jeden z mála uvědomuje. V totalitním světě nesmí nikdo vyčnívat. Ten kdo je jiný, je nebezpečný. Mohl by narušit skupinové myšlení, proto musí být okamžitě zničen nebo usměrněn jakýmikoli prostředky.

Jedinou bezpečnou základnou oligarchie je kolektivismus. Proto tento svět ovládali z větší části byrokraté, technici, vědci, reklamní experti, sociologové, odborářští organizátoři,(...)profesionální politikové.Na úplném vrcholu vlády však stojí Velký bratr. Velkého bratra nikdy nikdo na vlastní oči nespatřil. Promlouvá k lidem jen prostřednictvím obrazovky. Všechny neustále sleduje. Nikdo neunikne ostřížímu zraku Velkého bratra. Všichni jsou pod neustálým dohledem Strany, která se stylizuje do ikony(boha) všemohoucího Velkého bratra. Jde z něj strach a přece respekt. Lidé k němu shlížejí s úctou jako ke svému bohu, který je všemocný a neomylný. Strana vědomě využívá této psychologie k ovládnutí lidí. Důležité je, aby si lidé mysleli, že tento názor (názor Strany- Angsoc= anglický socialismus) je správný a hlavně jediný. Vše ostatní je zlo. Lidé v tomto světě už nejsou samostatná myslící jednotka, ale otroci poslouchající příkazy svého pána. Kolektivismus se také projevil v soukromém vlastnictví. Už nic nepatří jednotlivci, nýbrž všechno náleží Straně.

Kromě propagandy a války je důležitým prvkem, na kterém ,,ideální´´ stát stojí, Newspeak. Hlavní účel Newspeaku bylo zničit pluralitu a okleštit slova na nejmenší jednotky, aby nepodněcovaly člověka k vlastnímu myšlení. Newspeak je zvláštním slovníkem se speciálními výrazy a gramatikou. Díky Newspeaku se stal z jazyka primitivní mechanický dorozumívací prostředek, který byl zbaven všech barvitostí. Např. Blackwhite (černý, bílý) je jedním ze zásadních slov Newspeaku. Strana využívá těchto protikladných významů, které spojuje v jeden. V Newspeaku se tato slova nazývají doublethink, podvojné myšlení.A protože Velký bratr ani Strana nebyli neomylní a všemocní, přizpůsobovali si neustále fakta, podle toho jak jim to přišlo vhod. Strana pozměňovala minulost, aby působila neomylně. Neomylnost ji zaručovala moc, ale měnění faktů odhalovalo její slabost.Plasticita minulosti je úřední zásadou Angsocu.A protože strana má na starosti všechny záznamy a myšlení svých příslušníků plně pod kontrolou, je minulost taková, jakou ji Strana chce mít.Podle Strany mohla být pravda cokoli. Neakceptovala ani přírodní zákony. Strana například tvrdila, že Země je plochá, že Slunce obíhá kolem Země, nebo že led je těžší než voda.

Sexuální pud - další článek z lidských potřeb, který představoval pro Stranu veliké nebezpečí. Díky sexuálnímu spříznění by mohli lidé začít samostatně myslet, cítili by se šťastní a pomalu by začali ztrácet zájem o dění Angsocu a to nemohla Strana dopustit. Cílem Strany bylo vymýtit ze sexuálního aktu všechnu rozkoš. Sexuální styk Strana obrátila ve svůj prospěch. Byl zredukován pouze na jakýsi nechutný zákrok, který měl sloužit čistě k plození potomků. Tato koncepce neexistovala úředně, nýbrž byla omílána od raného dětství každému členu Strany a hluboce v lidském vědomí zakotvila. Dokonce byla založena organizace Antisexuální liga mladých. V této organizaci se tvrdě dodržoval celibát. Hájil se zde názor, že všechny děti by měly být počaty umělým oplodněním. Schváleny byly jen ty vztahy, které bylo možno mít pod kontrolou. Manželství (samozřejmě mezi členy Strany) muselo být povoleno speciální komisí. Strana věděla, že se rodina nedá jen tak zrušit. Proto využívá svých prostředků, aby rodinné příslušníky poštvala proti sobě.Na oko klade důraz na perfektní skoro až starodávný koncept rodiny, ale hlavním účelem rodiny je sledování a udávání vlastních členů. Děti jsou naváděni k tomu, aby podávali zprávy o prohřešcích rodičů. Tím vlastně usnadňuje rodina práci Ideopolicii. Díky rodině je člověk ve dne v noci obklopen informátory. Ideozločin nepřináší smrt: ideozločin je smrt.1 V tomto světě neexistuje svoboda. Platí zde jednoduchá rovnice. Chceš-li být svobodný, volíš smrt, zvolíš-li si život, staneš se otrokem. Stojí nám vůbec za svobodu položit život, nebo se raději smíříme s osudem otroka? Odpověď můžeme hledat právě v knize 1984. Je jednoduchá- většina z nás se raději smíří s tím, že bude žít jako otrok. Boj za svobodu je příliš těžký a skličující. Lidská rasa je líná na to, aby svobodně myslela. Je pro ni pohodlnější, když za ní přemýšlí někdo jiný. V tomto případě Strana. Proč bychom se měli namáhat? A co to vůbec je ta svoboda? Podle Orwella Svoboda znamená svobodně prohlásit,že dvě a dvě jsou čtyři.


Iva Katrušáková

Žádné komentáře: