Místo: respirium 5. patra,Veletržní palác
Termín konání: 7. 3. - 15. 5. 2008
Cyklus fotografií Brasilia od slovinského znalce architektury Damjana Prelovšeka vystavuje Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. Výstava, která představuje Niemayerovy práce v České republice vůbec poprvé, potrvá do 15. května.
Stále aktivně tvořící nestor světových architektů je zároveň posledním z velikánů Moderní architektury. Původně byl Niemeyer silně ovlivněn Le Corbusierem, s nímž se těsně po válce podílel i na návrhu nového sídla OSN v New Yorku. Niemeyerovu tvorbu necharakterizuje pravý úhel, ale organické tvary. Tak dosahuje určité velkoleposti, ale i živosti svých staveb. Na rozdíl od Corbusiera, který napsal báseň pro pravý úhel, on píše báseň křivkami svých staveb. Přiznává, že nejlepší inspirací je ženské tělo.
Dále ke svým oblíbeným a inspirujícím architektům řadí zejména Miese van der Rohe či Antonia Gaudího, s nímž ho pojí fascinace ladnými křivkami a nesnášenlivost s pravými úhly.
Oscar Niemeyer začínal jako obdivovatel architekta Le Corbusiera. Podobně jako Corbusiera i Niemeyera okouzlila poetika jihoamerických měst. Brzy se však z jeho vlivu vymanil a dal architektuře svých staveb výtvarnější směrování. V roce 1988 získal nejprestižnější architektonické ocenění - tzv. Pritzkerovu cenu.
Ovšem pro většinu lidí je Niemeyerovo jméno spojeno s jedním z největších architektonických činů minulého století, s výstavbou nového hlavního města Brasilie. Niemeyer vytvořil neopakovatelné dílo, nepřekonatelný monument syrové betonové krásy. Brasilia, dnešní hlavní město Brazílie, vyrostla na pustém místě jako obrovské bílé sousoší odlité z železobetonu.
V roce 1987 byla Brasília zařazena na seznam kulturního dědictví UNESCO, ale má i své odpůrce, pro něž je to betonové město příliš vzdálené od přirozené infrastruktury země. Město uměle vybudované ve vnitrozemí na zelené louce během krátké etapy také z těchto důvodů neuniklo kritice sociologů, kteří ho považují za pro život nevlídnou utopickou vizi.
Brasilia je krásná, ale k životu poněkud nepraktická
Ovšem výtvarné okouzlení Brasílií nemizí.
Hana Vaněčková
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat