pondělí 12. května 2008

U mě dobrý, rozhovor s Petram Šabachem

Myslím, že všechny fóry jsou férové!


Autor předlohy k filmu režiséra Jana Hřebejka s názvem U mě dobrý Petr Šabach řekl při předpremiéře v Multikině Cinestar v Českých Budějovicích:




n Ústředním motivem filmu U mě dobrý jsou skořápky, jak jste na tuto tématiku přišel? Můj bratr je chlap jako hora a živí se jako barman. Díky jeho postavě, mohl pracovat v barech, kde je téměř nezbytné budit velký respekt. Tak tomu bylo i v hotelu Savoy v Praze, kde pracoval a plátýnko nebo skořápky tam byly na denním pořádku. To mě na tento námět navedlo.

n Prostředí skořápek je pro běžného člověka známé jen zvnějšku, jak jste pronikl do některých „tajů“, které vypadají ve filmu velmi věrohodně?

Jak už jsem zmínil něco jsem viděl a slyšel od bratra. Dokonce však i někteří herci měli se skořápkami zkušenosti. Obsadili jsme i majitele tržnice, kde se točilo. On nás navedl na myšlenku při scéně, kdy Jiří Schmitzer hraje takzvaně náhradního barmana. Skořápkáři si ho chtějí proklepnout tak, že mu dávají otázky z vězeňského života, protože předtím tvrdil, že seděl na Borech.

n Jak vznikl předobraz hlavního hrdiny Mistra Klase (Bolek Polívka), který nakonec i zkušené“ podvodníky“ skořápkáře napálí?

Když jsem před lety pracoval v pražském Pragokoncertu, neustále jsem se učil balit nějaké plakáty, až se ze mě stal přeborník. Se mnou tam pracoval chlapík, který se jmenoval Mrskoč. Abych mu moc neublížil, kdybych jeho jméno použil doslovně, tak jsem to musel zkomolit a vznikl z toho Mrklas.

n Dělalo vám veliké potíže navrátit se do 90. let, aby záběry byly autentické?

Přišlo mi až nemožné, když jsem si uvědomil, co se v této době nosilo. Veškeré ty bundičky, šusťákovky a džísky. Uvědomil jsem si však také, že se toho od té doby zas tolik nezměnilo. Velikou výhodou byla možnost točit v jedné z pražských tržnic za běžného provozu. To co se nám do scén nehodilo, většinou auta, jsme přeházeli plachtami, aby záběry byly skutečně autentické. Zbytek scén byl točen s komparsem.

Váš snímek je prostoupen vtipem. Například, když jeden z hlavních herců vysvětluje, že zatímco starší generace bojovaly s fašismem a komunismem, ta nynější brojí proti mletému masu v Macdonaldu…..

Myslím si, že všechny fóry jsou férové. Ale uznávám, že spousty mladých lidí věta s mletým masem může naštvat. Když jsem jezdíval na chatu u Dobříše, tak mi můj klid kazilo techno, které bylo opodál. Naštval jsem se a začal křičet. „Vy hovada, proti čemu bojujete vy? Naši otcové bojovali proti komunismu s vy bojujete proti mletýmu masu!!“Ale ve skutečnosti jsme byli strašně rádi, že je tu Macdonald.

Krejčová Kateřina

Žádné komentáře: