pondělí 12. května 2008

Trumpeta

Rozhovor o tomto nástroji s mladým nadějným trumpetistou Karlem Novákem, který hraje skoro jako profesionál.

- Vždycky jsi chtěl hrát na nějaký hudební nástroj?
Nechtěl, ale brácha hrál na klarinet a jezdil s kapelou do zahraničí a já jsem taky chtěl jezdit, tak jsem v páté třídě začal taky hrát.

- Kolik Ti tedy bylo let, když ses tak rozhodl? A jak dlouho hraješ?
V páté třídě, no kolik mi mohlo být, 11 nebo 12 let a hraju dohromady 13 let.

- Proč sis vybral zrovna trumpetu? Čím Tě zaujala?
No líbila se mi designově , no a taky ten ostrý tón, prostě trumpeta byl můj jediný a možný výběr.

- Měl jsi někdy období, kdy tě to nebavilo, nebo kdy jsi chtěl s hraním praštit?
Pokaždý, když mi to nešlo, nebo jsem něco dlouho nemoh zahrát, ale to je jako se všim.

- Hraješ teď někde? A baví tě to pořád stejně?
Hraju v Prachaticích v symfoňáku a ve Lhenicích v kapele a čím jsem starší, tak tím mě to asi baví víc.

- Máš nějaký hudební vzor, se kterým by sis chtěl třeba zahrát?
No měl bych, ale už je asi 20 let po smrti, Harry James.

- Nelákala by tě profesionální dráha trumpetisty?
Nelákala, nejsem žádný talent, i když mi to třeba jde, teda občas. V oboru je dost trumpeťáků a vydělávat si hudbou je hodně těžký.

- Co nejraději hraješ?
Nejradši hraju asi ..., to se těžko říká. Prostě musí to být pěkná skladba a musí se mi líbit. Nejradši mám Trumpet blues od Harryho Jamese.

- Co tě při hraní baví nejvíc?
Když hraju pro lidi a jde mi to.

- A hraješ rád sóla?
Jak se to vezme. Nevadí mi je hrát, ale při soutěžích na sebe bere člověk zodpovědnost, že to nesmí zkazit těm druhým, který s nim hrajou. A sóla pomáhají člověku se vyhrát. Teď dávám prostor mladším, aby je hráli a taky se vyhráli.

- Kdybys to mohl změnit, chtěl bys hrát na nějaký jiný nástroj?
Ne, v žádném případě! Trumpeta je trumpeta. Změnit nástroj, to je jako fotbalistovi sebrat míč.

- A na závěr mi řekni, proč bys doporučil zrovna trumpetu zájemcům o hru na nějaký hudební nástroj?
Protože je to skvělý nástroj a krásně zní. Trumpeta je prostě nejlepší!


Agáta Štěchová

Žádné komentáře: